måndag 23 september 2013

Köks renoveringen

 Jag är så nöjd med mitt vita lantkök som vi renoverade sommaren 2010 ! Jag fick vänta länge, men under resans gång så blev det lite ändringar i köks planerna, ändringar som jag är nöjd med att vi gjorde, så det var nog bra att det drog ut på tiden.


 Så här såg det ut innan vi rev....ett gediget plankgolv som vi la in 1999, helt obehandlat och jättesvårt att hålla rent, det var såpskurning på gammalt vis, men golvet var mörkt...



 Här har vi börjat riva...himmel som det såg ut, man glömmer så fort..tur att jag har fotat. Jag hade bara 2 veckors semester den sommaren för jag hade fått ett nytt jobb och hade inte jobbat ihop fler semesterdagar, så varenda semesterdag jobbade jag med köket.


 Så här såg dörrhålet ut, här skulle det sågas för en pardörr ska sättas in..


 Min Pappa och Morgan har sågat upp hålet, det var svårt att såga i tjocka timmerväggar, det yrde av spån..


 Här är dörrarna på plats, himmel vad nöjd jag blev med resultatet ! Gamla fina dörrar som jag köpt på loppis den sommaren !


 Rivning, och ser ni micron där på skåpet, det blev mycket micromat under renoveringen, och grillkorv...


 Himmel som det såg ut, kablar överallt...


 Vi rev till och med upp golvet på vissa ställen, för det gamla trägolvet som vi tog fram var så dåligt på vissa ställen så vi var tvugna att skarva i med nytt golv...

 Åhh så nöjda vi är med resultatet, många timmars slit, och jag minns att mina två semesterveckor inte räckte till för att få det klart, vi jobbade på kvällar och helger för att få det färdigt. Bänkskivorna kom sent, allting var färdigt till första advent minns jag, vilken känsla det var att julpynta i vårt nya kök !! Underbart !


 All köks inredning penselmålade jag för hand, tre varv, utanpå och inuti...


 De fina pardörrarna som min snälla pappa renoverade åt oss...


Jag är nöjd och tacksam varje dag över vårt kök ! Nästa gång visar jag då vi byggde skafferiet !
Kraaam Anette

31 kommentarer:

Disa E sa...

Vilket slit, vilken skillnad och så HIMLA FINT det är !!!
Följer din blogg och gillar stilen massor.
Ha en fin ny vecka.
//Disa

Med en doft av lavendel sa...

Jag förstår att du är nöjd med ditt kök så jättefint det blev, och det kankse är tur att man glömmer bort hur rörigt det blir när man renoverar så kan jag känna iaf, annars skulle man ju inte dra igång fler projekt.
kram Annika

Clara Malvina sa...

Heelt underbart och vilket jobb nu lagt ner! Blev verkligen ett drömkök, förstår att ni trivs i det! Roligt med att man tar för och efter bilder under processen! Alltid roligt att blicka tillbaka på! :) ert vackra hus är en stor inspirationskälla!! Trevlig måndag önskar jag dig! Varm kram clara

Anonym sa...

Ditt kylskåp som man ser ibland på bilder från ditt hem är såååå fiiiint!
Vill oxå ha, men bor i ett 70 tals radhus och har inte plats för frys i källaren typ.
Min fråga är din kyl, din enda kyl? Har du fler? Och har du frysbox nånstans?
Tack för att du bloggar, det är så trevligt att inspireras här.
Lillemor i Gävle

Anonym sa...

Åh, såå fint!
Kul och se före o efter bilder.
Går själv i köksrenoveringstankar..
Kylskåpet är ju så snyggt, men är det bra? Har hört att Smeg är bara snyggt..:( Men vill ha!! ;)
Spännande att få se ert skafferi, är högt på min "lista"(dörren är fixad).
Kram på dig o din underbara blogg/
Marie

LOPPISLIV sa...

Ert kök är så fiiiint!! Vilken skillnad alltså, jag kan tro du trivs i ditt vackra vita kök nu :-) så roligt med före och efterbilder! Ja nu är det ny vecka igen!! Blev inga svart målade möbler här som tänkt, jag fegade ur, nä vitt är nog min grej ändå...hihii

HA en fin måndag!
Kraaaaam Paula

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åhh, vad roligt att se! Älskar ditt kök! Är så himla fint!

Kraam
Petronella

Anonym sa...

Ert kök är helt underbart! :) Och visst är det så att ju mer man får kämpa och längta efter nåt, desto mer uppskattar men det. Fast helst vill man ju att allt ska vara klart redan igår... ;) Ha en fin dag! Kram Ella

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon där uppe ! :)

Hoppas att din helg har vårt bra ! :)
Visst går dom väl lite för fort bara;)

Så Fint ni här i ert Kök!
Älskar den och det fina blandningen som ni har där inne Anette !
Det är så kul att få se alla fina bilder därifrån och bli inspirerad ! :)

Ha en god dag nu och så ses vi på onsdag! Tack för dina fina ord !

Kramen

Så klart ska ni vara Nöjda !!!

vitadrömmarobusigabarn sa...

Det blir sån skillnad verkligen jättefint och vackert med pardörrarna!
Kul och se före och efterbilder
Ha en jättefin dag
kram Tina

Anonym sa...

Deine Küche ist ja ein Traum geworden... So wunderschön

Liebe Grüße Anja

hemma hos lilla mej sa...

Ditt kök är rena drömköket .Bara så himla fint .Kul med före och efter bilder.Ha en skön start på nya veckan och en härlig måndag.kram Rita

Mittvitahem-Gottoblandat sa...

Vackert lantligt kök verkligen.
Vi håller på med att bygga nytt fritidshus 3 rum , kök öppen plan lösning. Så ska ha lite lantligt kök så gissa om jag/vi längtar.
Gamla huset vi rev hade lite gamla saker kvar som sparades , så till våren ska piffas.
Bilder kommer då.
Kram victoria

lisashus sa...

Ni har verkligen ett drömkök! Så kul att få se bilderna, före och efter! Vilket slit och ni är värda allt beröm! Så mycket jobb, men säkert värt allt med tanke på resultatet!

Ha en fin start på veckan!
kram
Lisa

FruFröjd sa...

Otroligt fint:) man blir väldigt inspirerad! Pardörrarna är riktigt snygga och passar in väldigt fint.
Kram
Susanna
FruFröjd

Anonym sa...

For en utrolig jobb, men så fantastisk lekkert det ble:)
Var nok slitsomt mens det sto på, men man glemmer det fort når det står ferdig og man blir så fornøyd:)
Nydelig kjøkken du har:)
Ha en herlig uke
Klem Merete

VINTAGELINE sa...

Det har vert så moro å følge renoveringen deres. Så bra at du alltid viser bilder av prosessen.
-Og resultatet er jo bare fantastisk!

Klemmer fra Line

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Det är ju så fint i ert kök! Väl värt mödan kan jag tro!! Kram!

marcelswhiteshabbydreams sa...

Wow what a result, love it with the two door's .

Looks so pretty.
Enjoy it!! <3
Have a great week
//Marcel

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Ja det är så mycket jobb att göra en så stor förändring, men såå snyggt det blivit!
Vi gjorde ju vårt kök ungefär samtidigt som er och jag är oxå så himla nöjd och glad för vårat kök. Blir liksom tacksam varje gång jag kommer in i köket :))

Kram
Mia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så skulle jag vilja ha i köket, gillar allt jag ser. Och här var skillnaden före och efter rejäl, nu har du drömköket.
Kramar
AnnaMaria

Anna sa...

Fantastiskt fint och vilket jobb ni lagt ner!
Härlig blogg btw!

Kram från Gotland!

Gabriella sa...

Alltså vilket resultat, jösses så fint! Och vilket jobb och slit. Jag förstår om du är nöjd:) Superfint och charmigt!

Lantligt i Hårnacka sa...

Vilket drömkök. sååå himla fint. vilket jobb ni lagt ner.

Kram Natalie

Sallys hus sa...

Hallå gumman!

Jadu.. det är något magiskt med ert kök.. så himla fint och så lantligt som det kan bli.
Tänk vad kul det är med före och efter foton.. man glömmer verkligen snabbt. Jag minns hur du målade de där skåpdörrarna.. som en snickare tillverkat.. eller hur?
Du är då verkligen en riktig arbetsmyra..;)
Kram Katarina

Chrissy...The Apothecary Shop sa...

Oh my what a stunning kitchen you have created!!!! WOW..so lovely!!

Sockerklaras sa...

Förändringen är helt gaalen, Anette! Det är ju alltid skönt att se tillbaka på en sån här grej och inse att det var värt det. Tur att man är bra på att förtränga det mindre roliga;)

Nu har du ditt stora, ljusa, fantastiskt fina kök!:) KRAM /Ida

Hanna sa...

bara så fint det blev.
Ha en fin kväll.
Kram
Hanna

Annas skattkammare sa...

Vi renoverade vårt kök förra sommaren och vilket jobb det var!! Men så nöjda vi är med resultatet, köket är verkligen rummet vi tillbringar mest tid i så det är viktigt att man trivs. Dock är det fortfarande inte helt färdigt då vi ska sätta in en vedspis också, undrar när jag får julpynta på den? ;)
Kram Anna

Fia sa...

Känner igen det där med alla sladdar, väggar o golv i gamla hus...;) Man tror knappt det är sant när man står mitt uppe i det! Fint resultat blev det ju iaf, o härligt att det får ta lite tid så man blir nöjd ♥ Ha en lovely onsdag! Kram fia

G:a Affären sa...

Himmel så fint köket blev och så mycket jobb det ligger bakom. Jag hade inte förstått att golvet var utkastat och det gamla framtaget. Och samma med taket!
Och pardörrarna...så fint med dem och att de har glas!
Det är lycka med din man och pappa! Sedan beundrar jag dig för din taktik att lugnt och beslutsamt arbeta dig fram till dina mål. Du är en bra byggherre Anette med ett säkert öga för det vackra!

Kramar
Cia